امور کنسولی و روادید

اطلاعات اولیه و ضروری امور کنسولی

هموطنان عزیز برای پرداخت تعرفه خدمات کنسولی می‌توانند از طریق تهیه مانی اوردر در وجه سفارت ایران در کانبرا یا پرداخت آنلاین به حساب سفارت ایران اقدام نمایند. 

لطفا برای عضویت در کانال تلگرام امور کنسولی ابتدا وارد لینک زیر شوید و سپس برای عضویت بر روی عبارت "Join" کلیک نمایید:

https://t.me/embassy-of-iran-canberra

  1. هموطنان عزیز ایرانی برای کسب هرگونه اطلاعات کنسولی می‌توانند به بخش های مربوطه در سایت سفارت (سمت راست همین صفحه) مراجعه کنند و در صورتی که اطلاعات مورد نظر آنان در سایت سفارت وجود ندارد، با شماره تلفن بخش کنسولی در ساعات تعیین شده تماس بگیرند.

  2. پاسخگوئی به تلفن‌های کنسولی (02 - 6290 7000) روزهای دوشنبه تا جمعه از ساعت 16:00 الی 17:30 به وقت کانبرا به غیر از تعطیلات رسمی انجام می‌شود.
  3. بمنظور ثبت نام و ورود به سامانه میخک، جهت ثبت درخواستهای خود، از بروزر Google chrome استفاده نمایید.

  4. این سفارت جهت مساعدت و کمک به هموطنان مقیم استرالیا با توجه به فاصله زیاد شهرها تا کانبرا، با پیش بینی روشهایی که در بخش امور کنسولی و روادید سایت سفارت برای ارائه درخواستهای مختلف اعلام شده است، این آمادگی را دارد تا تمام درخواستها را (غیر از کارت هوشمند ملی) بصورت غیر حضوری و پستی دریافت نماید. لازم بذکر است علی رغم وجود روشهای غیرحضوری و پستی، در هر موردی که به تشخیص سفارت حضور فرد ضروری باشد، متقاضی لازم است برای ارائه درخواست خود مراجعه حضوری داشته باشد. لطفا  جهت جلوگیری از آسیب دیدگی و برای حفظ مدارک خود از پاکت سفارشی (Express Satchel)  استفاده نمایید.
  5. مدارک کنسولی را به آدرس پستی سفارت: P.O. Box 705 , Mawson ACT 2607  ارسال نمایید.
  6.  یک عدد پاکت اضافه رجیستر شده Express Satchelبرای بر گشت اصل مدارک که نشانی درخواست کننده در قسمت گیرنده نوشته شده باشد همراه مدارک ارسال نمایید.(لطفا کدهای رهگیری مربوط به پاکت های ارسال و همچنین برگشت مدارک را تا زمان دریافت مدارک نزد خود نگهدارید.)

  7. نمونه عکسهای مورد استفاده برای گذرنامه و شناسنامه (کلیک نمایید

  8. جهت  کسب اطلاع از تعرفه امور کنسولی و نحوه پرداخت آن لطفا  اینجا  را کلیک نمایید. 

  9. لطفا فرمهای کنسولی را خوانا و با حوصله تکمیل نموده و شماره تماس و آدرس خود را برای تماس ضروری بعدی درج نمایید.

  10. لطفا عکس های مورد نیاز برای انجام خدمات کنسولی را در فرمهای مربوطه در محل الصاق عکس با چسب مایع  الصاق نمایید.

  11. بمنظور کمک در تسریع انجام کار، نام و نام خانوادگی، شماره تلفن همراه و نوع درخواست خود را بر روی پاکت محتوی مدارک به خط خوانا بنویسید.

  12.  زمان دریافت و بازگشت مدارک توسط سفارت به هموطنان عزیزی که شماره تلفن همراه خود را روی پاکت نوشته اند، از طریق پیامک اعلام می‌شود.

  13. از ارسال مدارک بصورت ناقص جدا خودداری نمائید، در غیر اینصورت مدارک عیناً عودت داده خواهد شد.

  14.  شهرهایی که وزارت امور خارجه ایران در آن نمایندگی دارد: اردبیل - ارومیه - اصفهان- اهواز -  بجنورد - بندرانزلی-   بندرعباس -  بوشهر -  بیرجند -  تبریز -  چابهار -  زاهدان -  زنجان -  ساری -  شیراز -  قزوین -  قشم - قم -  کرمان -  کرمانشاه - کیش - گرگان  - مشهد - یزد.
  15. متقاضیان دریافت شناسنامه فرزندان زیر 15 سال که در استرالیا متولد شده اند، با تکمیل فرم وکالتنامه که ذیل فرم درخواست شناسنامه برای افراد زیر 15 سال درج شده مدارک خود را از طریق پست به سفارت ارسال نمایند.  
  16. متقاضیان صدور انواع گواهی امضاء، وکالتنامه و  گواهی عدم سوء پیشینه، پس از اقدام از طریق سامانه میخک و دریافت کد رهگیری، برای تایید طبق توضیحات بخش وکالتنامه و گواهی عدم سوء پیشینه سایت سفارت اقدام نمایند. 

  17.  تایید مدارک تحصیلی - دانشجویی و مدارک درمانی - پزشکی صرفا از طریق سامانه میخک امکان پذیر است. 

  18. برای عضویت در کانال اطلاع رسانی بخش کنسولی در تلگرام اینجا را کلیک نمایید.

  19. ارسال اصل کارت پایان خدمت یا معافی برای آقایان زیر ۵۰ سال جهت درج محل اقامت استرالیا در گذرنامه و اخذ مجوز خروج مکرر از ایران الزامی می‌باشد.

  20. شهروندان عزیزی که گذرنامه‌های خود را درسفارت ایران تجدید می‌کنند و کشورمحل اقامت آنها در گذرنامه ایران درج می‌شود (برای مشاهده نمونه کلیک نمایید)، بایستی پس از اولین ورود به کشور، اجازه خروج از کشور را از پلیس مهاجرت و گذرنامه  ج.ا.ایران در داخل کشور دریافت نمایند. ارائه اصل کارت پایان خدمت برای آقایان زیر 50 سال و رضایتنامه شوهر، تایید شده توسط سفارت از طریق سامانه میخک، برای خانم های متاهل و پدر برای اطفال زیر 18 سال و همچنین اصل شناسنامه و کارت ملی هنگام مراجعه به پلیس مهاجرت و گذرنامه و الزامی می‌باشد. 

  21. جهت ثبت فوت، لازم است یکی از بستگان متوفی مأمورین کنسولی را از واقعه مرگ مطلع و تقاضای ثبت فوت نماید. در صورت تمایل به انتقال جنازه به ایران، درخواستنامه کتبی جداگانه ضروری است. در صورتیکه بستگان متوفی در ایران از واقعه مرگ مطلع گردند، می‌توانند با مراجعه به وزارت امور خارجه ساختمان شماره 3 اداره سجلات و در ایام تعطیل به کشیک مربوطه مراجعه و در خواست ثبت فوت و یا انتقال جنازه را ارائه نمایند. برای کسب اطلاعات از مدارک مورد نیاز اینجا را کلیک نمایید.

  22. جهت تسریع در انجام کار و رفاه حال خود از مراجعه و تماس تلفنی غیر ضروری با سفارت به دلیل حجم بالای تماس ها خودداری نمائید.