امور کنسولی و روادید

وکالتنامه و تصدیق امضاء

وکالتنامه، رضایتنامه و تصدیق امضاء 

      با توجه به دور بودن برخی شهرهای استرالیا و در جهت مساعدت به هموطنان، از اول مارس 2024 تایید وکالتنامه‌ها بصورت پستی نیز انجام می‌شود.

(لازم بذکر است در هر موردی که سفارت بررسی نماید و تشخیص دهد که متقاضی باید مراجعه حضوری داشته باشد، لازم است برای امضا به سفارت مراجعه نماید.)

مراحل اقدام :(1-2-3-4) . لطفا توضیحات هرچهار مرحله را ببینید.

 1- مرحله اول: دریافت کد رهگیری از سامانه میخک :  ورود و ثبت نام در سامانه میخک ==>  مراجعه به صفحه " وکالتنامه"  و انتخاب یکی از وکالت نامه‌های پیشنهادی و تکمیل آن و یا تایپ متن مورد نظر خود.(توصیه می‌شود قبل از تنظیم وکالت در سامانه، متن مورد نظر را با وکیل خود در ایران هماهنگ کرده و از درست بودن آن اطمینان حاصل نمایید). در هنگام ثبت درخواست نمایندگی کانبرا را انتخاب نمایید.==> در انتها با فشردن دکمه ثبت، کدرهگیری را دریافت خواهید نمود.

2- مرحله دوم: پس از دریافت کد رهگیری، تصویر مدارک زیر را برای بررسی به آدرس ایمیل cbr.consular@mfa.gov.ir  ارسال نمایید. بعد از بررسی، نتیجه و چگونگی ادامه روند به آدرس ایمیل شما ارسال خواهد شد. 

  • کد رهگیری دریافتی از سامانه میخک
  • تصویر گذرنامه معتبر ایرانی یا شناسنامه یا کارت ملی
  • تصویر اقامت معتبر استرالیا
  • تصویر مانی اوردر یا رسید پرداخت آنلاین بر طبق جدول هزینه‌های کنسولی  

3-مرحله سوم:  بعد از بررسی سفارت، در صورت تایید صدور وکالتنامه، فایل قابل پرینت وکالت به ایمیل شما ارسال می‌شود، پس از دریافت، دو نسخه از آن را در برگه آ4 پرینت نمایید. یک نسخه را در حضور نوتاری پابلیک (Notary Public) امضا و به تایید آن برسانید ( از نوتاری بخواهید حتما نام کامل شما را بر اساس مشخصات ایرانی بنویسد و فقط امضاء شما را، بدون توجه به متن تایید نماید) و نسخه دیگر را فقط شما (موکل) در محل مشخص شده امضا نمایید. سپس هر دو نسخه را به همراه اصل گذرنامه معتبر ایرانی یا شناسنامه یا کارت ملی، رسید پرداخت هزینه و یک پاکت پستی خالی رجیستر شده برای برگشت مدارک به آدرس سفارت ارسال نمایید. 

  توضیح : چنانچه می خواهید  وکالتنامه ، در ایران به وکیل شما تحویل گردد  این فرم  را بدون خط خوردگی تکمیل و همراه مدارک ارسال نمایید. وکیل و یا فرد مشخص شده در ایران می‌تواند با مراجعه به اداره تایید اسناد وزارت امور خارج (واقع در تهران - میدام امام خمینی - ضلع جنوبی ساختمان شماره 9 وزارت امور خارجه) یا دفاتر استانی وزارت امور خارجه برای دریافت وکالت نامه اقدام نماید. در این صورت اصل وکالتنامه به شما تحویل داده نخواهد شد.

4- مرحله چهارم: در پایان پس از صدور و تایید نهایی،  مدارک ارسالی از طریق پست برای شما عودت خواهد شد.

  هزینه تایید بر اساس مندرجات متن وکالتنامه تعیین می‌شود.

هزینه پرداخت انواع وکالتنامه به یکی از 2 روش زیر می‌باشد:  

الف- واریز آنلاین به حساب سفارت ایران و ارسال رسید آن:

Account Name: Iran Embassy

BSB: 062900

ACC: 11138839

Commonwealth Bank of Australia

ب- تهیه مانی اوردر از پست آفیس در وجه سفارت ایران و ارسال آن 

  • وکالتنامه فروش اموال غیر منقول - به مبلغ 225 دلار  
  • وکالتنامه فروش اموال منقول (خودرو، سهام و مانند آن) - به مبلغ 51 دلار  
  • اگر در متن وکالت، خرید اموال غیر منقول( مانند خرید زمین ، خانه ، ملک . مانند آن) باشد، - به مبلغ 85 دلار 
  • اگر در متن وکالت، خرید اموال منقول( مانند خرید خودرو، سهام و مانند آن) باشد، به مبلغ 34 دلار  
  • سایر وکالتنامه‌ها ( امور اداری و بانکی، امور قضائی و دادگاه، انجام امور بازنشستگی و مانند آن) به مبلغ 34 دلار  
  • تصدیق اقرارنامه، تعهد نامه، رضایتنامه مثل (رضایت خروج همسر و فرزندان) به مبلغ 34 دلار  
  • در وکالتنامه‌هایی که در متن آن، موضوعات مختلف وجود داشته باشد، تنها یک هزینه و بیشترین آن (225 دلار) دریافت می‌شود. 

 آدرس پستی سفارت در کانبرا:                                  P.O. Box 705 , Mawson ACT 2607 

تذکرات مهم:

  1. افرادی که شناسنامه و کارت ملی آنها در ایران می‌باشد، می‌توانند قبل از ارسال درخواست و مدارک به سفارت، از بستگان خود بخواهند اصل مدارک را برای تایید و ارسال کپی به سفارت، در تهران به وزارت امور خارجه واقع در خیابان حسن آباد، سر درب باغ ملی ساختمان شماره 3 و در سایر استانها به دفاتر وزارت امور خارجه ارائه نمایند؛ و هنگام ارسال و یا ارائه درخواست گذرنامه به سفارت، شماره نامه ارسالی از ایران را  اعلام نمایید.( وزارت امور خارجه در این شهرها نمایندگی دارد: اردبیل - ارومیه - اصفهان- اهواز -  بجنورد - بندرانزلی-   بندرعباس -  بوشهر -  بیرجند -  تبریز -  چابهار -  زاهدان -  زنجان -  ساری -  شیراز -  قزوین -  قشم - قم -  کرمان -  کرمانشاه - کیش - گرگان  - مشهد - یزد.) 
  2. سفارت تنها مسئولیت تایید امضا شما را بر عهده دارد، لذا پیشنهاد می‌شود مورد وکالت خود را با یکی از دفاتر اسناد رسمی ایران و یا وکیل معتبر در میان بگذارید و نکات مورد نظر را در متن وکالت درج نمایید (متن‌های وکالت در سامانه میخک  قبل از تایید قابل ویرایش، حذف و اضافه شدن هستند، به عنوان مثال دانشگاه محل تحصیل در وکالت دریافت مدرک دانشگاهی درج شود و یا اداره ای که وکیل به آنجا مراجعه خواهد کرد را حتما درج نمایید.)
  3. جهت فروش ملک حتما مشخصات آن از قبیل آدرس، پلاک ثبتی و غیره، جهت فروش خودرو مشخصات  خودرو از قبیل شماره شهربانی، شماره شاسی و غیره، جهت فروش خط تلفن مشخصات آن و در وکالت مراجعه به بانک شعبه و شماره حساب و غیره را ذکر نمایید ( در سایر موارد مشابه حتما سعی نمایید مشخصات مورد نیاز را درج نمایید)
  4. در وکالت انحصار وراثت نام متوفی و نسبت آن با موکل حتما درج شود.
  5. در رضایت خروج همسر لطفا مشخصات همسر و در صورت نیاز مشخصات فرزند را کامل درج نمایید و موارد اضافه و نقطه چینهای بی مورد را از متن وکالت حذف نمایید.
  6. بنا بر ماده 210 قانون مدنی طرفین وکالت بایستی اهلیت داشته باشند. لذا افرادی که در حال بیهوشی می‌باشند، دچار فراموشی شده اند، اختلال حواس دارند و یا به هر دلیلی از هوشیاری لازم برای تشخیص منافع خود برخوردار نیستند، صلاحیت عقد وکالت را ندارند.
  7.  آدرس ایمیل ارتباطی: Cbr.consular@mfa.gov.ir