امور کنسولی

امور شناسنامه و کارت ملی

1- صدور شناسنامه:

      برای فرزندانی که از پدر ایرانی در خارج از کشور بدنیا آمده اند و تا کنون شناسنامه ایرانی دریافت نکرده اند می توانند با تهیه مدارک لازم درخواست شناسنامه نمایند:

              - صدور شناسنامه زیر 15 سال :(مدارک لازم)

              - صدور شناسنامه 15 تا 18 سال : (مدارک لازم)

              - صدور شناسنامه بالای 18 سال:(مدارک لازم)

2- تعویض شناسنامه و عکسدار نمودن شناسنامه:

    برای تعویض شناسنامه خودو عکسدار نمودن شناسنامه بدون عکس می توانید با تهیه مدارک لازم درخواست خود را ارائه نمایید:(مدارک لازم)

3- شناسنامه مفقوده ( المثنی):

      در صورتیکه شناسنامه شما به هر دلیلی مفقود شده است می توانید با تهیه مدارک لازم درخواست شناسنامه المثنی نمایید:(مدارک لازم)

4- درخواست تغییر نام و نام خانوادگی:

    برای تغییر نام و نام خانوادگی در شناسنامه در صورت داشتن شرایط لازم ،با تهیه مدارک مورد نیاز درخواست خود را ارائه نمایید: ( مدارک لازم)

5- اضافه کردن نام فرزند (متولد از مادر ایرانی و پدر خارجی) در شناسنامه:

    خانم ایرانی که با تبعه خارجی ازدواج نموده است برای درج نام فرزند در شناسنامه، با تهیه مدارک لازم درخواست خود را ارائه نماید:(مدارک لازم)

6- کارت ملی:

      به اطلاع هموطنان مقیم استرالیا می رساند بر اساس اعلام سازمان ثبت احوال کشور، صدور کارت شناسائی ملی غیر هوشمند (نمونه قدیم) متوقف گردیده است. بنابراین درخواست صدور کارت ملی از تاریخ 1398/03/10 پذیرفته نمی شود و چگونگی درخواست کارت هوشمند ملی در سایت و کانال تلگرامی سفارت متعاقبا اعلام خواهد شد.

 لطفا از ارسال درخواست کارت ملی تا اطلاع ثانوی خودداری نمایید

 نکات مهم در مورد کارت ملی:

  • ارائه خدمات کنسولی با کارت های ملی قدیمی در خارج از کشور تا اطلاع ثانوی امکان پذیر می باشد.
  • درصورتیکه کارت ملی ندارید تا اطلاع ثانوی ارائه اصل شناسنامه برای دریافت خدمات کنسولی در خارج از کشور کافی است.
  • اعتبار کارت های شناسائی ملی قدیمی در داخل کشور از ابتدای سال 1398 به پایان رسیده و ارائه سرویس های خدماتی صرفا با کارت های هوشمند ملی امکان پذیر می باشد. 
  • هموطنان مقیم خارج از کشور که عازم ایران می باشند، برای دریافت هر گونه خدمات اداری، ثبتی، بانکی، گذرنامه ای و .... در داخل ایران ، علاوه بر مدارک مورد نیاز، باید کارت هوشمند ملی و یا رسید درخواست آن را همراه اصل کارت ملی قدیمی و یا اصل شناسنامه ارائه نمایند.
  • ایرانیان مقیم خارج در صورت ورود به کشور، می توانند برای دریافت کارت هوشمند ملی  با ارائه مدارکی که نشان دهنده اقامت آنها در خارج از کشور است به یکی از ادارات پنج گانه ثبت احوال تهران و همچنین اداره ثبت احوال شمیرانات و شهرری و نیز اداره کل ثبت احوال استان تهران (پونک) مراجعه نموده و نسبت به درخواست کارت ملی هوشمند اقدام نمایند. همراه داشتن اصل شناسنامه لازم است.