اجازه خروج مشمولین

صدور اجازه خروج مشمولین:

کلیه مشمولان غایب مقیم خارج از کشور (متولدین سال 1355 به بعد) که حد اقل سه سال در خارج از کشور اقامت داشته باشند می‌توانند تا پایان سال 1405 حداکثر دو بار در سال (شمسی)  و مجموعا سه ماه توقف، به ایران تردد نمایند. این مجوز خروج به کسانی تعلق می‌گیرد که حداقل سه سال در خارج از کشور زندگی کرده باشند و محل اقامت آنها در گذرنامه خارج از کشور (استرالیا) درج شده باشد. در صورتیکه محل اقامت در گذرنامه  ایران درج شده است، ابتدا باید نسبت به تعویض گذرنامه جهت تغییر محل اقامت ( تعویض گذرنامه) اقدام و همزمان مدارک درخواست خروج مشمولین نیز ارسال گردد.

توجه ویژه : اجازه خروج مشمولین برای بار سوم: 

          به منظور بررسی ورود و خروج اضطراری بار سوم مشمولین غایب (مانند: فوت اقوام درجه یک و ...) کمیسیونی در سازمان وظیفه عمومی‌ تشکیل شده است که آن کمیسیون اختیار ارایه مجوز خروج مشمولین غایب خارج از کشور برای بار سوم را دارد. لذا فرم مذکور را  پس از تکمیل به همراه مدارک مورد نیاز جهت بررسی بیشتر به بخش گذرنامه سفارت ارسال نمایید. (برای درخواست دریافت مجوز برای بار سوم باید 51 دلار پرداخت شود.)

    https://australia.mfa.gov.ir/files/australia/Pages/202311091037587784571623.pdf

  شایان ذکر است، قبل از صدور مجوز مرکز، اکیدا از سفر به کشور خودداری نمایید، زیرا با مشکلات عدم اجازه خروج مواجه خواهید شد و وزارت امور خارجه مسئولیت یا اختیاری در خصوص خروج این قبیل افراد از کشور که بدون هماهنگی قبلی وارد شده اند، نخواهد داشت. 

توجه: مشمولان متولد قبل از سال 1355 بایستی برای درخواست معافیت عفو رهبری اقدام نمایند. جهت اطلاعات بیشتر اینجا را کلیک کنید.

 **************
        {{ توجه مهم: دانشجویان مشمول خارج از کشور که از معافیت تحصیلی استفاده می نمایند، پس از اتمام تحصیل، انصراف یا ترک تحصیل و یا اخراج در صورت داشتن 3 سال اقامت در خارج از کشور، می‌توانند خروج مشمولین دریافت نمایند. تاریخ شروع غیبت این متقاضیان باید توسط مراجع رسمی در ایران به این سفارت اعلام گردد. این متقاضیان (دانشجویان) اقدامات زیر را بترتیب انجام دهند:
  1.  درخواست تایید مدرک فارغ التحصیلی، انصراف یا ترک تحصیل و یا اخراج، توسط سفارت (بخش تایید)
  2.  بروز رسانی وضعیت خود در" سامانه سجاد" و تکمیل تعهدنامه و مدارک مورد نیاز توسط متقاضی و ارائه به وزارت علوم توسط بستگان (از اینجا دانلود نمایید).
  3.  مراجعه بستگان در ایران به وزارتین علوم و یا بهداشت (با توجه به رشته تحصیلی) جهت لغو معافیت تحصیلی و دریافت نامه شروع غیبت
  4.  ارائه گواهی لغو معافیت تحصیلی و ضبط وثیقه (نامه شروع غیبت) توسط بستگان به اداره گذرنامه و روادید وزارت امور خارجه در تهران جهت اعلام به سفارت
  5.  پس از حصول اطمینان از ارسال نامه شروع غیبت از وزارت امور خارجه به این سفارت، متقاضی می‌تواند با ارسال مدارک به سفارت  نسبت به درخواست مجوز خروج مشمولین اقدام نمایند. 
  6. توجه: قبل از تاریخ شروع غیبت، امکان درج مجوز خروج مشمولین وجود ندارد. }} 

**************

مدارک لازم برای درج مهر خروج مشمولین:

      1- ثبت نام/ ورود به سامانه میخک ، انتخاب "امور گذرنامه" و بعد  "درخواست اجازه خروج مشمولین"  و تکمیل درخواست و دریافت کد رهگیری 2- تکمیل یک برگ فرم اجازه خروج مشمولین  (برای متقاضیانی که اولین بار درخواست  می نمایند.)

      4- اصل گذرنامه ایرانی

      5- تصویر مدرک اقامت

     6- مانی اوردر به مبلغ 34 دلار برای کسانیکه قبلا از این خروجی استفاده نموده اند (حتما نام کامل خود را پشت مانی اوردر بنویسید)

      -  در صورتی که برای اولین بار متقاضی استفاده از خروج مشمولین می‌باشید، مانی اوردر به مبلغ 85 دلار در وجه سفارت (حتما نام کامل خود را پشت مانی اوردر بنویسید) 

      -  فارغ التحصیلان دانشگاهی که نامه شروع به غیبت از ایران برای آنها آمده است، این افراد بابت درج مهر ، مانی اوردر به مبلغ 34 دلار در وجه سفارت ارسال دارند (حتما نام کامل خود را پشت مانی اوردر بنویسید)  

      7- یک عدد پاکت پستی معتبر )(Express satchel با ذکر آدرس دقیق جهت برگشت اصل گذرنامه (مدارک ناقص عودت داده خواهد شد.)

جهت اطلاع از زمان دریافت مدارک توسط سفارت و ارسال مجدد آنها برای شما، لطفا شماره تلفن همراه خود را روی پاکت درج نمایید.

آدرس پستی سفارت در کانبرا:         

 EMBASSY OF THE ISLAMIC REPUBLIC OF  IRAN  -  P.O. Box 705, Mawson ACT 2607