امروز جمعه  ۲۷ مهر ۱۴۰۳

۱۴۰۲/۱۲/۰۸- ۰۷:۵۱ - مشاهده: ۹۶۰

مصاحبه سفیر جمهوری اسلامی ایران در استرالیا با شبکه خبری SBS

https://youtu.be/kqotBQwyVDE

مصاحبه جناب آقای صادقی سفیر محترم جمهوری اسلامی ایران در استرالیا

با شبکه خبری SBS درباره روابط ایران و استرالیا

21 فوریه 2024

از طریق لینک ذیل قابل مشاهده است:

https://youtu.be/kqotBQwyVDE

  1. ایران و استرالیا: چشم انداز روابط
  2. ایران و استرالیا: سیاست خارجی و اصل عدم مداخله
  3. ایران و استرالیا: روابط اقتصادی و مردمی
  4. ایران و استرالیا: تصور برخی در استرالیا از سپاه به عنوان یک سازمان تروریستی
  5. ایران و استرالیا: خدمات ارائه شده توسط سفارت جمهوری اسلامی ایران در استرالیا به ایرانیان
  6. ایران و استرالیا: چالش هایی که ممکن است ایرانیان هنگام بازگشت با آن مواجه شوند
  7. ایران و استرالیا: چشم انداز برگزاری کمیسیون‌های مشترک اقتصادی و کنسولی پاسخ سفیر به پرسش های خبرنگار اس بی اس

 

چشم انداز روابط ایران و استرالیا:

روابط ایران و استرالیا که از سال 1968 تا کنون برقرار و در سطح سفیر پایدار بوده است، ، روابط دوستانه ای است و ما در یک چارچوب گسترش روابط، برنامه اقدام Action of Plan داریم و در همان ارتباط با طرفهای خودمان در استرالیا کار می‌کنیم.  روابط ما با وزارت خارجه استرالیا منظم و در قالب تبادل نظر و مشورت در موضوعات مختلف سیاسی است. مدیران کل سیاسی با هم دیدارهای مقطعی دارند ، سفر نماینده‌های ویژه در امور افغانستان به ایران مکرر صورت گرفته است.  اینجانب نیز به طور منظم با مسئولان حوزه منطقه ای در وزارت امور خارجه استرالیا در ارتباط هستم، در بعضی موارد ما نیاز به همکاری و مشورت در مورد مسائل مورد علاقه دوجانبه داریم. در ارتباط با منطقه غرب آسیا، در تماس با مقامات استرالیایی در سطوح مختلف هستیم و در دو سال گذشته ، سه بار مکالمه تلفنی بین وزیر امور خارجه ایران و همتای استرالیایی ایشان صورت گرفته است.

ما روابط خود با استرالیا را رو به رشد می دانیم و در برنامه اقدام ما ، که باید برای شما به عنوان یک شبکه رادیویی و مخاطبان شما مورد توجه باشد، برنامه گسترش خدمات به ایرانیان قرار دارد که بعد از ورود اینجانب به استرالیا، ما یک برنامه منظم توسعه ای برای بهبود کیفیت کار خدمات رسانی به مردم را تعریف کردیم و به نحو خوبی پیشرفت داشته ایم و توانسته ایم صف انتظار برای دریافت خدمات کنسولی را که قبلا  در برخی موارد شاید دو ماه بوده و الان نزدیک به دو هفته رسیده است، به حداقل برسانیم . تقدیر نامه‌های زیادی از ایرانیانی که با میهن خود در تعامل و ارتباط هستند، دریافت کرده ایم . در مجموع روابط با استرالیا دوستانه و خوب پیش می رود و ما از کانال های رسمی دولت محترم استرالیا، وزارت خارجه و مقامات این کشور، تعامل در حد تعریف شده، خوب و مشخصی داریم و از این بابت گلایه ای نیست ولی باید برای توسعه روابط بیشتر تلاش کنیم.

حتی از سال 2017 برنامه پرواز مستقیم بین ایران و استرالیا در دستور کار بوده و در یک مرحله هم اجرایی شده و الان انشاالله در صدد هستیم که برای تسهیل بیشتر رفت و آمد ایرانیان و نیز گردشگران و زائران استرالیا و  افغان‌هایی که برای کار به ایران سفر می‌کنند،  و دنبال یافتن پرواز مستقیم هستند و متقاضی دریافت روادید ایران می‌باشند، پرواز مستقیم از سر گرفته شود. اگر پرواز مستقیم به ایران مجددا برقرار شود، می‌تواند بسیار کمک کند، هم در تسهیل رفت و آمد و هم در تسهیل گردشگری.

 سیاست خارجی و اصل عدم مداخله:

سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در یک بستر احترام متقابل کشورها، پرهیز از هر گونه مداخله در امور داخلی دیگر کشورها و اجازه ندادن به مداخله در امور داخلی خود شکل میگیرد که بر پایه احترام متقابل و منافع ملی با کشورهای دوست قرار گرفته است. در این راستا ، ایران با استرالیا از سال 1968 میلادی، روابط دوستانه برقرار کرد که تا امروز در سطح سفیر بین طرفین همچنان باقی مانده و به سمت جلو حرکت کرده است.

در این خصوص، ما رعایت مقررات کشور میزبان را مد نظر قرار داده ایم و با سیاست حرفه ای خود ، کار را جلو برده ایم. کار با استرالیا دو ماخذ دارد. یک نمایندگی عالی ما نزد دولت پذیرنده و دیگری رساندن خدمات به ایرانیان است. در این راستا کار ما در استرالیا شکل می‌گیرد و آنچه (در مورد اقدام علیه ایرانیان مقیم ) سال قبل مطرح شده، و البته بنده نبوده ام و شنیده ام، بر اساس ادعاهایی بوده که پایه استدلالی و مستند نداشته اند. ما اطلاعی نداریم که در چه زمینه ای این ادعا مطرح شده و سندیتی برای آن نیافته ایم.  پس عملا تکذیب می‌کنیم. ما ماموریت تعریف شده ای در این خصوص نداریم و کار ما بر پایه همان دو محور شکل می‌گیرد، ارتباطات و اعلام دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران  و دریافت نظرات متقابل استرالیا و دادن خدمات کنسولی به همه ایرانیان قطع نظر از هر گونه فکر و باور سیاسی.

روابط اقتصادی و مردمی:

روابط در سطح مردم به مردم، اتاقهای بازرگانی و بخش های خصوصی بین ایران و استرالیا جریان دارد و ما آمار خوبی از تعاملات داریم که رو به رشد است. در 2022 تقریبا حجم روابط 314 میلیون دلار استرالیا است و برای 2023 که هنوز آمار آن منتشر نشده، انتظار می رود 100 میلیون دلار دیگر افزایش داشته باشد.

 نظر شما در مورد تلاش برخی در استرالیا برای طرح سپاه به عنوان یک سازمان تروریستی چیست؟

سپاه پاسداران به عنوانی نیروی برخاسته از انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران، نقش بسیار بارزی در مقابله با تروریسم در ایران و منطقه اطراف خود داشته است. شروع آن از زمان جنگ تحمیلی صدام علیه ایران بود و بنیه دفاعی کشور در سایه اهتمام این نیروی بارز و ارزشی بود. بعدها وقایع مشهوری نظیر بروز داعش در عراق و سوریه بروز کرد و همکاری سپاه پاسداران با  نیروهای رسمی دفاعی کشورهای عراق و سوریه  به شکل واضح تری انجام شد. در نتیجه چنین مدعایی هیچ اثری از واقعیت ندارد و بلکه بر عکس سپاه به عنوان یک نیروی بارز در مقابله با تروریسم ظاهر شده است.

آیا از سوی سفارت جمهوری اسلامی ایران ، تهدید علیه ایرانیان وجود دارد؟

سفارت جمهوری اسلامی ایران در این مورد هیچ سهم و نقشی دارد بلکه خدماتی که به ایرانیان ارائه می‌شود برای کلیه ایرانیان خارج از کشور است. آغوش ما برای تمام ایرانیان قطع نظر از نوع تفکرشان باز است و هر وقت بخواهند می‌تواننند به ما مراجعه کنند و خدمات لازم را به عنوان شهروند ایرانی بگیرند و اگر لازم باشد با خود من ملاقات کنند. همیشه پذیرای آنها هستیم.

 آیا ایرانیان در بازگشت با مشکل روبرو نمی‌شوند؟

قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران در عالیترین سطح ، رهنمودهای رسمی خود را ابلاغ کرده . در مورد افرادی که مرتکب جرائم علیه افراد نشده اند، مدعی علیه (شاکی خصوصی) ندارند و مرتکب جرائم مصرح در قوانین نشده اند. جمهوری اسلامی ایران آماده است پذیرای آنها باشد. 

 برگزاری کمیسیون‌های مشترک اقتصادی و کنسولی:

ما منتظریم زمینه برای برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور فراهم شود، تعاملات مربوط به کمیسیون مشترک کنسولی را داشته باشیم، زمینه‌های زیادی است که منافع دو طرف را تامین می‌کند، مباحثی است که به نفع مردم هر دو کشور است. ما منتظریم که زمینه طوری جلو برود که فواید روابط برای منافع متقابل ملموس تر شود و کار جلوتر برود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما