امور کنسولی

وکالتنامه و گواهی امضا

وکالتنامه ، رضایتنامه و تایید امضا

 به اطلاع هموطنان ایرانی می رساند کلیه امور مربوط به تایید اسناد ( از قبیل وکالتنامه ، گواهی امضاء ) از طریق سامانه میخک وزارت امور خارجه انجام می شود.

           به این منظور لازم است ابتدا از منزل یا محل کار در سامانه میخک ثبت نام  و وارد صفحه اصلی شوید . سپس روی لینک " درخواست تنظیم وکالتنامه / تصدیق امضاء " کلیک کرده و وارد صفحه تنظیم وکالتنامه شوید .پس از قرار دادن اطلاعات لازم ، و ثبت نهایی ، سیستم یک کد رهیگیری در اختیار شما قرار  می دهد. پس از آن می توانید در ساعات کار اداری (روزهای سه شنبه ،چهارشنبه و پنج شنبه از ساعت 9 تا 13:30 به جز ایام تعطیل به سفارت مراجعه و ضمن ارائه کد رهیگیری  و مدارک هویتی لازم  وکالت خود را تایید و دریافت نمایید.

روند کلی کار با سامانه میخک به صورت زیر می باشد:

  1.  ورود به سامانه میخک
  2.  ثبت نام در سامانه میخک 
  3. مراجعه به بخش وکالتنامه  و انتخاب یکی از وکالت نامه های پیشنهادی و تکمیل آن ( در هنگام ثبت درخواست نمایندگی کانبرا را انتخاب نمایید.)
  4.  در انتها با فشردن دکمه ثبت کدرهگیری را دریافت خواهید نمود.
  5. مراجعه حضوری به سفارت با اصل مدارک شناسایی ایرانی ( شناسنامه یا کارت ملی و یا گذرنامه معتبر ) و مدرک معتیر اقامت استرالیا مانند گذرنامه استرالیایی، برگه ویزا همراه با پرینت کد رهگیری دریافت شده - توجه داشته باشید پس از دریافت کد رهگیری 85 روز فرصت دارید برای امضا مراجعه نمایید. در صورت عدم مراجعه در این مدت درخواست شما بصورت خودکار بایگانی می شود و لازم است دوباره کد رهگیری دریافت نمایید.
  6. در زمان مراجعه به سفارت وکالتنامه تایید و تحویل شما خواهد شد.

 

تذکرات مهم:

  1. سفارت تنها مسولیت تایید امضا شما را بر عهده دارد، لذا پیشنهاد می شود مورد وکالت خود را با یکی از دفاتر اسناد رسمی ایران و یا وکیل معتبر در میان بگذارید و نکات مورد نظر را در متن وکالت درج نمایید (متن های وکالت در سامانه میخک  قبل از تایید قابل ویرایش، حذف و اضافه شدن هستند، به عنوان مثال دانشگاه محل تحصیل در وکالت دریافت مدرک دانشگاهی درج شود و یا اداره ای که وکیل به آنجا مراجعه خواهد کرد را حتما درج نمایید.)
  2. جهت فروش ملک حتما مشخصات آن از قبیل آدرس ، پلاک ثبتی و غیره ، جهت فروش خودرو مشخصات  خودرو از قبیل شماره شهربانی ، شماره شاسی و غیره، جهت فروش خط تلفن مشخصات آن و در وکالت مراجعه به بانک شعبه و شماره حساب و غیره را ذکر نمایید ( در سایر موارد مشابه حتما سعی نمایید مشخصات مورد نیاز را درج نمایید)
  3. در وکالت انحصار وراثت نام متوفی و نسبت آن با موکل حتما درج شود.
  4. در رضایت خروج همسر لطفا مشخصات همسر و در صورت نیاز مشخصات فرزند را کامل درج نمایید و موارد اضافه و نقطه چینهای بی مورد را از متن وکالت حذف نمایید.
  5. بنا بر ماده 210 قانون مدنی طرفین وکالت بایستی اهلیت داشته باشند. لذا افرادی که در حال بیهوشی میباشند، دچار فراموشی شده اند، اختلال هواس دارند و یا بهر دلیلی از هوشیاری لازم برای تشخیص منافع خود برخوردار نیستند صلاحیت عقد وکالت را ندارند.
  6. بر اساس قانون و با توجه به اهمیت وکالت ، تایید امضاء متقاضی ذیل اسناد توسط مامور، حضوری است و فردی که می خواهد وکالت بدهد و یا متقاضی تایید امضاء خود می باشد، لازم است در محل سفارت و یا در  سفرهای کنسولی به شهرهای استرالیا و در حضور مسئول مربوطه اسناد را امضاء نماید. 

استثناء: با توجه به دور بودن برخی شهرهای استرالیا و در جهت مساعدت به هموطنان ، تایید بعضی وکالتنامه ها و تایید امضاء، بشرط داشتن شرایط لازم، بصورت غیر حضوری انجام می شود. این مورد صرفا برای وکالتنامه های غیر مالی مانند وکالت امور اداری ، ازدواج ، طلاق ، رضایت خروج همسر و فرزندان، بازنشستگی و مانند اینها می باشد. وکالتنامه هایی که برای فروش اموال منقول و غیر منقول و سهام و برداشت از حسابهای بانکی و مانند اینها باشد حضوری است و متقاضی باید بصورت حضوری مراجعه نماید. لازم بذکر است در هر موردی ( حتی وکالت غیر مالی)که سفارت بررسی نماید و تشخیص دهد که متقاضی باید مراجعه حضوری داشته باشد، لازم است فرد برای امضا به سفارت مراجعه نماید. در روش غیر حضوری با توجه به اینکه باید وکالتنامه به تایید نوتاری پابلیک نیز برسد هزینه بیشتری را متحمل خواهید شد.

شرایط لازم:       

     داشتن گذرنامه معتبر ایرانی و داشتن اقامت معتبر استرالیا و نیز داشتن پرونده کنسولی در سفارت از شرایط لازم برای تنظیم وکالتنامه غیر حضوری می باشد. این متقاضیان ابتدا باید در سامانه میخک ثبت نام و وکالت مورد نظر خود را بصورت صحیح و دقیق تنظیم و کد رهگیری دریافت نمایند. سپس تصویر مدارک زیر را برای بررسی به آدرس ایمیل cbr.consular@mfa.gov.ir  ارسال نمایند. پس از بررسی، نتیجه و چگونگی اقدام به ایمیل آنها ارسال خواهد شد.

  • کد رهگیری دریافتی از سامانه میخک
  • تصویر گذرنامه معتبر ایرانی
  • تصویر شناسنامه
  • تصویر اقامت معتبر استرالیا
  • تصویر مانی اوردر دریافتی از پست آفیس در وجه سفارت بعنوان هزینه وکالت ( بند 3 و 4 تعرفه در زیر)

شیوه اقدام: پس از بررسی سفارت، در صورت تایید صدور وکالتنامه به شیوه غیر حضوری، فایل قابل پرینت وکالت برای موکل به ایمیل متقاضی ارسال می شود، پس از دریافت، دو نسخه از آن در برگه آ4 پرینت نمایید . یک نسخه را در حضور نوتاری پابلیک (Notary Public) امضا و به تایید آن برسانید و نسخه دیگر را فقط موکل در محل مربوطه امضا می نماید. سپس هر دو نسخه را به همراه اصل گذرنامه ایرانی و شناسنامه و مانی اوردر و یک پاکت پستی خالی رجیستر شده به ادرس سفارت ارسال می نمایید.

 تعرفه تائید انواع وکالتنامه به شرح زیر می باشد:

  1. وکالتنامه  فروش اموال غیرمنقول ( مانند وکالتنامه فروش ملک و مانند آن) 226 دلار استرالیا
  2. وکاتنامه  فروش اموال منقول ( مانند فروش ماشین و مانند آن ) 45  دلار استرالیا
  3. سایر وکالتنامه ها (مانند وکالتنامه خرید اموال، امور اداری و بانکی، انجام امور مربوط به حقوق بازنشستگی و مانند آن) 22 دلار استرالیا
  4. انواع تصدیق امضا ( گواهی در قید حیات ، رضایت خروج همسر و فرزندان و مانند آن) 21 دلار استرالیا

 

آدرس سفارت جمهوری اسلامی ایران در کانبرا:   25 Culgoa Circuit, O'Malley ACT 2606                      

 ساعات پذیرش حضوری بخش کنسولی:

سه شنبه، چهارشنبه و پنج شنبه از ساعت 9 صبح الی  13:30 به استثناء تعطیلات رسمی

 توجه: با اطلاع از برنامه سفر ماهانه کنسولی به شهرهای استرالیا و مراجعه به محل اعلام شده در زمان مقرر می توانید نسبت به انجام امور کنسولی از جمله وکالتنامه اقدام نمائید.